Конституція України визнає людину, її життя й здоров’я,
честь і гідність, недоторканність та безпеку найвищими соціальними цінностями.
Саме тому одним із найважливіших аспектів існування України як
демократичної європейської держави є захищеність її громадян, дотримання
основоположних прав і свобод. Побудова в Україні правової держави обумовлює важливість вирішення проблеми забезпечення безпеки
її громадян, в тому числі й у процесі забезпечення безпеки дорожнього руху. Враховуючи той факт, що практично майже усі мешканці
України тією чи іншою мірою є учасниками дорожнього руху, питания дотримання Правил дорожнього руху тільки набуває актуальності.
Слід наголосити, що за рівнем дорожньо-транспортних
пригод та їх тяжкості
Україна посідає одне з перших місць у Європі. Під час ДТП в нашій країні щороку
гине від 5000 до 9500 осіб, від 38000 до 79000
отримують травми різного ступеня.
Крім того, інститут
забезпечення безпеки
дорожнього руху до теперішнього часу має
розгалужену систему й регламентується широким колом
нормативно-правових актів, зокрема: Конституцією
України, законами України: «Про поліцію», «Про дорожній рух»,
«Про автомобільний транспорт», «Про автомобільні дороги», «Про державну
виконавчу службу», «Про виконавче провадження», Кодексом України про
адміністративні правопорушення, Кодексом адміністративного судочинства України,
Правилами дорожнього руху і багатьма
іншими.
Не зважаючи на розгалужену систему нормативно-правового забезпечення, основні
суспільні відносини в зазначеній сфері до теперішнього
часу регулюються Правилами дорожнього руху, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року
№ 1306 (з наступними змінами та доповненнями), і
носять підзаконне закріплення, чим
ускладнюється їх застосування.
Також, спостерігаються й
прогалини під час нинішнього реформування МВС України, зокрема 18 листопада 2015 року в Україні
були ліквідовані підрозділи Державної автомобільної інспекції. Одночасно
ліквідовано стройові підрозділи патрульної служби. Як наголосив міністр
внутрішніх справ Арсен Аваков. Їх функції були передані новоствореній патрульній
поліції, яка працює гірше «поганої» старої. А результати
цієї «поганої» роботи вилилися у зростанні ДТП, злочинності, втрати контролю над криміногенною
ситуацією, в порушенні прав та
основоположних свобод людини і громадянина. Держава
втратила контроль за виконанням правоохоронної функції і не виконує свій
обов’язок перед суспільством і громадянами.
Водночас, не побачили ми і професійну підготовку за міжнародними стандартами. Більше
75% нових набраних поліцейських не служили в Збройних Силах України, не мали
досвіду роботи в органах внутрішніх справ. І це ставилося їм за позитив. Їх у
більшій мірі навчали цивільні особи, у тому числі, окремі народні депутати, які
не мають жодного поняття про поліцейське право та про поліцейську діяльність.
Лише близько 15% нової поліції становили представники старої міліції. Такий
невеликий термін навчання нових поліцейських виявився недостатнім. Це
підтвердила практика їх діяльності.
Як результат – від їхніх непрофесійних дій не відновлюються порушені права
громадян, а спричиняється шкода, створюються умови для вчинення нового злочину.
Як приклад, працівники поліції забирають власників транспортних засобів з місця
ДТП для оформлення матеріалів в органі поліції. Автомобілі, які потрапили в ДТП
залишені на місці без охорони і власників. А коли приїзджають власники з
поліції до своїх автомобілів, то виявляють, що з їх автомобілів викрадені
акумулятори, колеса тощо.
Перші підсумки роботи патрульної служби поліції наштовхують на дуже
негативні висновки. І як керівництво МВС та ЗМІ не намагаються створювати позитивний імідж нових
«копів», починається зворотній процес. На початку презентації нової патрульної
поліції, громадськість оцінювала довіру до цієї служби до 70% і більше.
Сьогодні, така довіра до нової поліції почала котитись до низу і за даними
соціологів складає до 43%.
Тому, один з найбільш вірогідних способів захисту за для збереження
найвищих соціальних цінностей людини – її життя, здоров’я, честі, гідності та недоторканності, це кваліфікований і професійний захист адвоката.
Допомога адвоката передбачена Конституцією і 268 статтею Кодексу
України про адміністративні правопорушення, про що патрульний поліцейський зобов'язаний
повідомити водієві та зачитати при звинуваченні його в скоєнні правопорушення.
Стаття говорить, що особа, яка притягається до адміністративної відповідальності,
має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подав